JJ’s BBQ ravintolan TikTokin somekanavalla on tällä hetkellä yli 30 000 seuraajaa. Ravintolaan
jonotetaan jokaisena aukiolopäivänä. Menestyksen takaa löytyy ravintolayrittäjä Jari-Jukka
Kallunki puolisonsa Marin kanssa.
Kaikki sai alkunsa, kun Kallunki halusi hyvää grillattua lihaa ja valmisti itselleen savustimen
vuonna 2015.
– Itselleni tätä ihan aluksi tein. Lähdin kiertämään tuotteiden kanssa erilaisiin tapahtumiin ja siitä
tämä on pikku hiljaa paisunut, Jari-Jukka Kallunki toteaa. Muutkin halusivat ostaa savustimia
joten Kallunki perusti toiminimen. Yrityksen nimeksi syntyi Jari-Jukasta johdettuna JJ ja BBQ
kuvaamaan pitkäkestoista lihan kypsentämistä. Myös savustetulle lihalle tuli kysyntää. Kallunki
suunnitteli ja valmisti itse peräkärrysavustimen ja lähti myymään savustettua lihaa ensin pieniin
tapahtumiin ja alkoi myöhemmin kietää myös isompia tapahtumia sekä festareita. Huhtikuussa 2019
JJ´s BBQ avasi oman ravintolan Salon Meriniittyyn. Ravintola sai hyvän vastaanoton.
-Meillä oli jo asiakaskuntaa valmiina, kun olimme kiertäneet sen verran. Somen myötä tuli lisää
asiakkaita, Kallunki toteaa.
Maaliskuussa 2020 yritys avasi verkkokaupan vastineeksi ravintoloiden sulkemisille. Tarjolla on
annoksia ja erilaisia savustettuja lihoja, joita voi hakea ravintolasta. Ruokia voi tilata valmiiksi ja
ilmoittaa hakuajan, kun tekee tilauksen tarpeeksi ajoissa viimeistään edellisenä päivänä. Samana
päivänä tilatut ruuat valmistetaan asiakkaan tultua paikalle. Verkkokaupasta tilatut ruuat voi hakea
suoraan jonon ohi.
– Meillä on jokaisena aukiolopäivänä jonoa ja porukkaa riittää, sanoo Kallunki.
Lihat savustetaan pitkällä valmistusajalla yön yli. Illalla menee uuniin seuraavan päivän lihat.
Annokset kootaan mehukkaasta ylikypsästä lihasta, johon lisätään sopivasti lisukkeita ja mausteita.
– Kaikki tehdään täällä itse, omien reseptien mukaan emmekä käytä puolivalmisteita. Se myös
maistuu lopputuloksessa. Viikonlopun aikana kuluu mm. 200 kg perunaa, 100 kg kaalia, 50 kg
ruusukaalia ja lihaa 500 kg. Koska annokset vaativat pitkän etukäteisvalmistelun, ravintola on auki
vain kolmena päivänä viikossa, sanoo Kallunki.
Kallunki on pääasiassa itse kassalla ja on huomannut, että sitä arvostetaan. Yrittäjän kanssa
poseeratut kuvat ovat burgerien kanssa haluttuja. Nuoret ja vanhemmatkin asiakkaat ottavat paljon
kuvia ja Kallunki poseeraa mielellään kaikkien asiakkaiden kanssa. Myös julkkikset ovat löytäneet
paikan ja lähtevät mielellään kuviin mukaan. Tästä taas innostuvat asiakkat somessa ja postaukset
leviävät nopeasti. Muusikko Robin innostui mukaan myös videolle, josta tuli yksi suosituimmista
postauksista.
Yritys käyttää markkinointiin ja viestintään pelkästään sosiaalista mediaa. Somen eri kanavat ovat
olleet mukana alusta asti. Ensin otettiin käyttöön Facebook sekä Instagram ja nyt Tiktok.
– Teen sellaista sisältöä, kun itse tykkäisin katsella. Turha sitä stressata. Videoita tehään päivällä
aidoista tilanteista työn ohessa. Aloitin vaan tekemään videoita TikTokkiin ja pikkuhiljaa on
alkanut tulla seuraajia, sanoo Kallunki.
Somen lisäksi ravintola on saanut 5 tähden arvostelut Googlessa ja Tripvisorissa. JJ´s BBQ
ravintolan ovat löytäneet myös turistit ja paikalle tullaan ympäri Suomea.
– Jotkut ovat jopa suunnitelleet lomamatkansa niin, että pääsevät ravintolaan syömään. Viime
viikonloppuna tuli neljä 15-vuotiasta nuorta jätkää Helsingistä junalla tänne burgerille ja lähtivät sitten
takaisin, sanoo Kallunki.
Tällä hetkellä yritys palkkaa lisää työntekijöitä ja suunnitteilla on laajentaa toimintaansa
tulevaisuudessa.
– Hyvin menee eteenpäin ja verkkokauppakin on auttanut asiaa. Pitää pystyä mukautumaan, toteaa
Kallunki.
TikTokiin Kallunki antaa vinkiksi:
– Ole aito ja rehellinen
– Tee sellasista sisältöä, josta itse tykkäät
– Älä turhaa kaunistele asioita
– Hanki hyvät laitteet
JJ’s BBQSmoker Finland
+358 40 763 0263
Web: www.jjsbbq.fi
Shop:www.barbecue.fi
Social media: TikTokInstagramFacebookYoutube
Ravintola: Myllyojankatu 2A, 24100 Salo
Salon Yrittäjät / Anna Purtsi