Vesibussilla Mathildedaaliin ideoivat Salon Joutsenen Nissi ja Burtsov

Ravintolalaiva Salon Joutsenen yrittäjät Mikael Nissi ja Aleksi Burtsov päättivät jatkaa tänäkin kesänä jokilaivan musiikkipainotteisia iltatoreja torstaisin, vaikka Salon kaupunki perui iltatorit tänä vuonna kokonaan. – On tärkeä pitää perinnettä yllä, sanovat Nissi ja Burtsov.

Salon Joutsenen tämän kesän live- keikat ovat olleet menestys. Paikalla on ollut paljon väkeä ja joka torstai-ilta laiva on täyttynyt illanviettäjistä. Jokilaivan lähistölle on myös kerääntynyt runsaasti yleisöä kuuntelemaan nimekkäitä esiintyjiä. Torstai-iltaisin on kuultu live-keikoilla esiintyjiä Pelle Miljoonasta Antti Ketoseen.

– Esiintyjiä oli helppo saada paikalle. Monille Salon Joutsenen iltatorit oli kesän ensimmäinen keikka. He ovat kiitelleet mahdollisuutta päästä esiintymään ja laivan mukavaa tunnelmaa, kertoo Burtsov.

Jokilaivalla järjestettiin myös koko perheelle suunnatut omat syysmarkkinat, joissa oli tarjolla kasvomaalausta, ritaritaisteluita sekä näyttävä tulishow. Salon Joutsenen omia syysmarkkinoita on järjestetty aikaisemmin ja yrittäjät halusivat jatkaa osaltaan tätäkin perinnettä. Ravintolalaivan kesäkauteen mahtui myös monenlaita muuta ohjelmaa eri teemoilla, kuten ysäribileet ja irkkuilta.

Syksyn tullen on suunnitteilla kaksi hanketta. Yrittäjät olivat hakeneet kaupungilta lupaa terassin rakentamiseen torinpuoleiseen rinteeseen. Hakemus hylättiin, mutta Burtsov ja Nissi aikovat jatkaa asian eteenpäin viemistä. Toimintaa on tarkoitus laajentaa lisää myös laivan viereiselle rantakaistaleelle. Turussa ja Helsigissä on sallittu ravintoloiden pito toreilla. Salossa tähän toimintaan ei vielä olla valmiita. Yrittäjät toivovat Salon päättäjien muuttavan suhtautumistaan tähän asiaan.

Yrittäjien toinen suunnitelma on tuoda vesibussiliikennettä Salon ja Mathildedalin välille. Tästä on jo käyty keskustelua sekä Salon kaupungin että Mathildedalin yrittäjien kanssa.

– Salon toria pidetään Suomen parhaana torina, mutta toimintaa ei ole juurikaan uudistettu, sanoo Burtsov. Myöskään Salon jokea ja Matildedalin potentiaalia Salolle ei ole paljoa hyödynnetty. Vesibussi- hankeessa nämä kummatkin tapahtumapaikat yhdistyisivät, jatkaa Nissi.

Tämän hetken suunnitelmassa on ohjelmallinen vesibussi tai ravitolalautta, joka voisi kulkea kesäkautena vakioaikataululla torstaista sunnuntaihin niin, että laivalla olisi myös palvelua kuten kahvia, juomia ja pientä purtavaa. Kesäasukkaille, turisteille sekä tietysti salolaisille suunnattu vesireitti voisi tuoda lisäboostia torille. Mahdollisuus päiväretkeen Salon torilta Mathildedaliin kuulostaakin varsin houkuttelevalta.

-Täytyy kehua Mathildedalin yrittäjiä, jotka ovat saaneet paikan aivan mahtavaan nosteeseen, kiitelee Nissi. Salon keskusta ja Mathildedal voisivat voimavarat yhdistämällä kumpikin hyötyä tilanteesta ja yksi tapa olisi  vesiyhteyden luominen näiden kahden paikan välille. – Me ollaan kuitenkin joenvarren kaupunki, sanoo Nissi. – Ja nyt tää joki loppuu tuohon rautatiesiltaan, naurahtaa Burtsov.

Merellinen Salo voisi alkaa jo Salon keskustasta. Kovin moni ei myöskään tiedä minkälaista on kulkea Salon keskustasta merelle. Tässä on potentiaalia ja asian kehityksellä saisi torille lisää toimintaa sekä turisteille kiinnostavan matkakohteen.

-Jos ideat ovat hyviä, niin kyllä porukkakin innostuu, toteavat Nissi ja Burtsov.

21-09-2020 Salon Yrittäjät / Anna Purtsi